OFERTA

Konsultacje psychologiczne
Psychoterapia

Dla:

  • dorosłych i młodzieży w spektrum autyzmu (ASD) i/lub ADHD
  • rodziców dzieci w spektrum autyzmu (ASD) i/lub ADHD
  • osób doświadczających trudności emocjonalnych i społeczno-emocjonalnych (mała pewność siebie, lęki, obniżenie nastroju, poczucie wyobcowania, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji)
  • rodziców niemowląt i małych dzieci zaniepokojonych ich rozwojem

W ramach konsultacji prowadzę również psychoedukację na temat ASD i ADHD.

Psychoterapia pozytywna i transkulturowa (PPT after Peseschkian, since 1977) jest podejściem humanistyczno-psychodynamicznym. Integruje w sobie: humanistyczną wizję człowieka, psychodynamiczne rozumienie dynamiki konfliktów, refleksję systemową obejmującą aspekty transgeneracyjne i transkulturowe, elementy poznawczo-behawioralne oraz myślenie strategiczne, w tym oparty na zasobach i zorientowany na cel 5-etapowy proces psychoterapii. Konsultacje mają na celu pomoc klientowi w identyfikacji i optymalizacji reakcji, zachowań i podkreślenie jego zdolności, natomiast psychoterapia jest procesem leczenia zaburzeń i trudności psychicznych oraz emocjonalnych.

Konsultacja może mieć formę jednorazową, jednak najcześciej jest to kilka spotkań. Takie spotkanie umożliwia ustalenie kierunków dalszej pomocy – diagnostycznych czy psychoterapeutycznych

W przypadku dzieci na pierwsze spotkanie zapraszany jest sam rodzic (rodzice), w kolejnym spotkaniu, jeśli jest taka potrzeba, może uczestniczyć dziecko.

Rozwój w spektrum autyzmu i/lub ADHD

ADOS- 2 to protokół obserwacji objawów spektrum autyzmu, który pomaga wykryć cechy spektrum autyzmu u dzieci w wieku od 12 miesięcy, młodzieży oraz osób dorosłych. Podczas badania diagnosta proponuje osobie badanej kilkanaście wspólnych aktywności i tematów rozmowy.

W przypadku osób dorosłych do diagnozy można wykorzystać ustrukturyzowane wywiady kliniczne (np. ACIA).

Do diagnozy w kierunku ADHD wykorzystuje się wystandaryzowane narzędzia i wywiady kliniczne, których wyniki są często wymagane przez psychiatrów do postawienia rozpoznania.

Diagnoza inteligencji dzieci i młodzieży

Diagnoza inteligencji polega na badaniu wystandaryzowanym testem psychologicznym o ściśle określonej procedurze badania. W wyniku przeprowadzenia testu uzyskuje się wskaźnik liczbowy – iloraz inteligencji, który informuje jak dana osoba wypada na tle osób w jej wieku pod względem funkcjonowania poznawczego. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi diagnostycznych możliwa jest więc ocena zarówno globalnego jak i wybiórczego funkcjonowania poznawczego, w tym:

  • ogólnego potencjału rozwojowego,
  • poziomu rozwoju poszczególnych sfer i zdolności (np. procesów spostrzegania, pamięci, zasobu wiadomości, myślenia słowno-pojęciowego, rozumowania arytmetycznego, myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumowania społecznego),
  • wybitnych uzdolnień
  • zdolności słabiej rozwiniętych, a więc wymagających stymulacji (co jest ważne zwłaszcza w przypadku dzieci).

Pozwala m.in. na przewidywanie sukcesów w nauce, zrozumienie przyczyn niepowodzeń szkolnych, określenie predyspozycji intelektualnych do wykonywania określonych zawodów. Jest możliwa do przeprowadzenia już u dzieci od 3 r.ż.

Diagnoza psychologiczna rozpoczyna się od rozmowy z rodzicami a następnie spotkania z dzieckiem. Jej zakres ustalany jest przez psychologa w porozumieniu z rodzicem na spotkaniu konsultacyjnym. Po dokonaniu analizy danych uzyskanych w procesie diagnozowania , odbywa się spotkanie z rodzicem, podczas którego omawia się wyniki diagnozy. Rodzic może otrzymać również opinię psychologiczną, która określa mocne i słabe strony w funkcjonowaniu dziecka.