OFERTA

Konsultacje psychologiczne

Konsultacje psychologiczne przeznaczone są dla rodziców chcących uzyskać poradę odnośnie rozwoju i wychowania dziecka a także doświadczających trudności w rozumieniu zachowań swoich dzieci. Konsultacja może mieć formę jednorazową, jednak najcześciej jest to kilka spotkań. Konsultacja nie zobowiązuje do uczestnictwa diagnozie lub w terapii psychologicznej. Na pierwsze spotkanie zapraszany jest sam rodzic (rodzice), w kolejnym spotkaniu, jeśli jest taka potrzeba, może uczestniczyć dziecko.

Konsultacje psychologiczne mogą dotyczyć m.in:

  • trudności wychowawczych
  • trudności rozwojowych niemowląt i małych dzieci
  • zaburzeń regulacji (nadmierny płacz, trudności z zasypianiem, problemy z jedzeniem)
  • trudności emocjonalnych i społeczno-emocjonalnych dzieci i młodzieży (mała pewność siebie, lęki, obniżenie nastroju, poczucie wyobcowania, trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami)
  • rozwoju w spektrum autyzmu

Ocena rozwoju niemowląt i małych dzieci

Ocena rozwoju niemowląt i małych dzieci jest zalecana w przypadku młodszych dzieci ( 0–3 lata). Przy pomocy prób testowych opartych na zabawie możliwe jest wczesne wykrywanie opóźnień rozwojowych w zakresie podstawowych sfer funkcjonowania takich jak:

  • mowa
  • percepcja
  • motoryka mała i duża
  • koordynacja wzrokowo-ruchowa
  • pamięć
  • uwaga
  • myślenie
  • kompetencje emocjonalno-społeczne
  • samodzielność
  • zabawa

Dzięki rozpoznaniu mocnych stron dziecka oraz obszarów słabiej rozwiniętych a następnie podjęciu oddziaływań terapeutycznych możliwe jest zmniejszenie opóźnień rozwojowych oraz zapobieganie ich dalszemu pogłębianiu się.

Wnioski z diagnozy mogą być również przydatne w: ocenie dojrzałości przedszkolnej dziecka, wyborze dodatkowych zajęć specjalistycznych dla dziecka, sformułowaniu wskazówek dla rodziców dotyczących uczenia dziecka przez zabawę.

Dla kogo jest diagnoza?

  • rodzice pragnący poznać specyfikę rozwoju swojego dziecka, by móc adekwatnie go wspierać w rozwijaniu zdolności i pokonywaniu trudności,
  • dzieci z ryzyka okołoporodowego, wcześniaki,
  • dzieci z chorobami neurologicznymi, metabolicznymi, wadami genetycznymi itp.,
  • dzieci spostrzegane jako rozwijające się wolniej lub inaczej niż rówieśnicy,
  • dzieci wykazujące wyjątkowe zdolności lub ujawniające nietypowe dla wieku zachowania.

W pierwszym spotkaniu diagnostycznym uczestniczą sami rodzice lub opiekunowie prawni (bez dziecka).

Diagnoza inteligencji dzieci i młodzieży

Diagnoza inteligencji polega na badaniu wystandaryzowanym testem psychologicznym o ściśle określonej procedurze badania. W wyniku przeprowadzenia testu uzyskuje się wskaźnik liczbowy – iloraz inteligencji, który informuje jak dana osoba wypada na tle osób w jej wieku pod względem funkcjonowania poznawczego. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi diagnostycznych możliwa jest więc ocena zarówno globalnego jak i wybiórczego funkcjonowania poznawczego, w tym:

  • ogólnego potencjału rozwojowego,
  • poziomu rozwoju poszczególnych sfer i zdolności (np. procesów spostrzegania, pamięci, zasobu wiadomości, myślenia słowno-pojęciowego, rozumowania arytmetycznego, myślenia przyczynowo-skutkowego, rozumowania społecznego),
  • wybitnych uzdolnień
  • zdolności słabiej rozwiniętych, a więc wymagających stymulacji (co jest ważne zwłaszcza w przypadku dzieci).

Pozwala m.in. na przewidywanie sukcesów w nauce, zrozumienie przyczyn niepowodzeń szkolnych, określenie predyspozycji intelektualnych do wykonywania określonych zawodów. Jest możliwa do przeprowadzenia już u dzieci od 3 r.ż.

Diagnoza psychologiczna rozpoczyna się od rozmowy z rodzicami a następnie spotkania z dzieckiem. Jej zakres ustalany jest przez psychologa w porozumieniu z rodzicem na spotkaniu konsultacyjnym. Po dokonaniu analizy danych uzyskanych w procesie diagnozowania , odbywa się spotkanie z rodzicem, podczas którego omawia się wyniki diagnozy. Rodzic może otrzymać również opinię psychologiczną, która określa mocne i słabe strony w funkcjonowaniu dziecka.

ADOS-2

ADOS- 2 to protokół obserwacji objawów spektrum autyzmu, określany jako „złoty standard” diagnozy spektrum autyzmu na świecie. Podczas badania diagnosta proponuje badanemu kilkanaście wspólnych aktywności i tematów rozmowy.

ADOS-2 – Protokół obserwacji do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu pomaga wykryć cechy spektrum autyzmu u:

  • dzieci w wieku od 12 miesięcy,
  • młodzieży,
  • osób dorosłych.